En metod för att ta fram kärnförmågor för social hållbarhet för företag i industrin
Artikeln ger riktlinjer för hur man identifierar hållbarhetsproblem mellan strategier och verksamheter på ett företag. Metoden fokuserar på kärnegenskaper i produktionskapacitet, dvs den kompetens som ett företag är bra på, och som säkerställer konkurrensfördelar på marknaden (t ex produktionsflexibilitet i volym och blandning). Hållbarhetsproblemen kan handla om målindikatorer, hur de mäts, eller en vag hållbarhetsstrategi.
Metoden är utvecklad genom tre fallstudier och en matris presenterades för att beskriva strategisk utveckling i fyra faser. Matrisen kartlägger komplexiteten att ha ett hållbart tänkande företag, det vill säga att koppla ekonomisk prestanda till miljö och sociala resultat. Genom att översätta kärnfrågor till affärer kan man hjälpa ledningen öka medvetenheten om i vilket utvecklingsstadium företaget är i utveckling och prioritera insatser i kontinuerliga förbättringsprogram.
Taggar
Artikeln är taggad med följande taggar. Klicka på en tagg för att se alla artiklar med samma taggning.