Dom nya möjligheterna med den digitala produktarkitekturen

En produkts funktion har beskrivits att vara nära samman kopplad till produktens fysiska komponenter och den arkitektur som den besitter. Traditionellt sätt har fysiska produkter varit dominerad av en överlappande och sammanhängande integraldesign eller en mer flexibel modulär design.

Genom att applicera digitalteknik så som sensorer och mjukvara på fysiska produkter som mobiler, industriella maskiner, bilar och strykjärn kan nu dessa produkter bli programmerbara, uppkopplade, kommunikativa, spårbara och även utveckla en förmåga att minnas.

Genom denna addering av digital teknik på fysiska produkter (digitalisering) så uppstår nu en ny produkt arkitektur som kallas ”Layered modular architecture” är en hybrid mellan den fysiska (den modulära) och digitala (lagrade) produktarkitekturen.

Genom den digitala adderingen av produkt arkitekturen så skapas förutsättningar för en produktfunktionalitet som är mer öppen och förändringsbar. Vilket gör att en produkts funktion kan förändras efter produkten har lämnat fabriken. Ett klassiskt exempel på en sådan produkt är en smartphone. När denna produkt lämnar fabriken med ett visst antal ”fasta” funktioner, bland annat med möjligheten att ringa och ta kort. Genom att använda den mjukvara och sensorer så kan även denna produkt bli en musikspelare, en personligtränare, ett betalkort, en pulsmätare och mycket mer. En smartphone kan på så sätt addera nya tjänster till kunden men även anpassas efter kundens kontext och på så sätt kan man använda mjukvara för att skapa kundanpassning.


Taggar

Artikeln är taggad med följande taggar. Klicka på en tagg för att se alla artiklar med samma taggning.

Artikeln är kategoriserat som Introduktion  |  Publicerad 2019-11-28  |  Skriven av Victor Centerholt